Mikkelin vesilaitos

Usein kysyttyä

Mikkelin Vesilaitos palveleE

Tälle sivulle olemme koonneet vastauksia useimpiin yleisiin kysymyksiin. Vastauksen saat näkyviin klikkaamalla kysymystä. Klikkaamalla kysymystä uudelleen saat vastauksen suljettua.

  • Viemäri ei vedä. Mitä teen?

    Asuessasi kerros- tai rivitalossa ota yhteys kiinteistön huoltomieheen.

    Omakotitalossa asuessasi, kun viemäri ei vedä, on useimmiten kysymys putkiston tai tonttiviemärin tukkeutumisesta. Jos viemärit eivät vedä, tarkista ensin pihalla olevasta tarkistuskaivosta onko tuke kiinteistön vai kunnallisen viemärin puolella. Joskus viemärin toimimattomuus johtuu myös kadulla olevan runkoviemärin tukkeutumisesta. Jos ongelma näyttää olevan kunnallisen viemärin puolella, tulee viemärin toimimattomuudesta ilmoittaa Mikkelin Vesilaitoksen vikailmoitukseen.

    Huomioithan, että kiinteistö vastaa tonttiviemärin tukosten avaus- ja korjauskustannuksista kadulla olevaan runkoviemärin liitoskohtaan saakka. Mikkelin Vesilaitos vastaa avaus- ja korjauskustannuksista runkoviemäriensä osalta.

    Viemäri ei vedä

  • Vettä ei tule. Mitä teen?

    Asuessasi kerros- tai rivitalossa, ensin kannattaa selvittää kiinteistön huoltomieheltä, tehdäänkö talossa korjaustöitä, joiden vuoksi veden tulo olisi katkaistu.

    Asuinalueella saatetaan myös tehdä vesijohtotöitä. Jos katkoksesta ei ole ilmoitettu, se ei todennäköisesti kestä kauaa. Mikäli vesikatkos on kestänyt pitkään ilman, että asiasta on tiedotettu, ota yhteys Mikkelin Vesilaitoksen vikailmoitukseen.

  • Olen muuttamassa rivi/kerrostalosta, miten ilmoitan vesimittarilukeman?

    Vesimittarin lukemat pitää ilmoittaa kiinteistön isännöitsijälle ja he tekevät loppulaskutuksen. Vesilaitos laskuttaa kiinteistön päämittaria.

  • Mikä on veden pH-arvo Mikkelin Vesilaitoksen toiminta-alueella?

    Vesijohtoveden pH vaihtelee välillä 7,3 – 8,5. Vesijohtoveden pH-arvo säädetään, jotta putkistomateriaalit eivät syöpyisi. Talousveden pH:n laatuvaatimus on 6,5 – 9,5.

  • Mikä on veden kovuus Mikkelissä ja sen lähialueilla?

    Veden kovuudella tarkoitetaan veteen liuenneiden kalsium- ja magnesiumsuolojen määrää. Veden kovuus ilmoitetaan joko saksalaisina asteina (°dH) tai millimooleina (mmol/l), 1 °dH = 0,18 mmol/l. Mikkelin kantakaupungin alueella, Anttolan ja Otavan taajamassa sekä Suomenniemen kirkonkylällä vesi on kohtalaisen kovaa. Alla on esitettynä veden kovuudet alueittain.

    Alue  °dH mmol/l 
    Mikkelin kantakaupunki 4,1 0,73
    Anttola 4,1 0,73
    Otava 4,1 0,73
    Haukivuori   1,2  0,22 
    Ristiina  2,2  0,40
    Suomenniemi 4,0 0,72

                      

  • Miksi vesi on joskus ruskeaa?

    Veden ruskea väri johtuu pääosin rauta- ja mangaanisaostumista jotka lähtevät liikkeelle, kun esimerkiksi tonttijohto suljetaan ja avataan uudestaan tai veden virtaussuunta on tilapäisesti muuttunut verkoston korjaus- tai muutostöiden johdosta tai vesijohtoverkostossa tapahtuneesta paineiskusta. Yleensä vettä juoksuttamalla saadaan poistettua tilapäinen laatuhäiriö, mutta jos häiriö on kuitenkin pitempi kestoinen, ota yhteys Mikkelin Vesilaitoksen vikailmoitukseen. Useimmiten värjääntynyt vesi ei aiheuta terveydelle haittaa, mutta silti on hyvä välttää veden juomista, kunnes häiriö poistuu.

  • Miksi vesi on harmaata ja poreilee?

    Veden poreilu ja harmahtava väri johtuvat ilmakuplista, jotka ovat päässeet veteen esimerkiksi huoltotöiden takia. Tämä on vaaraton ilmiö ja kun annat veden seistä esimerkiksi lasissa pari minuuttia, se muuttuu hiljalleen pohjasta pintaan päin kirkkaaksi. Kuumassa vedessä sameutta ilmenee lähes aina. Jos sameus painuu pohjaan, on kyseessä jokin muu häiriö. Ota silloin yhteys Mikkelin Vesilaitoksen vikailmoitukseen.

  • Miksi vedessä on aamulla ummehtunut maku?

    Yöllä vedenkulutus on vähäistä, joten vesi voi jäädä kiinteistön putkistoon seisomaan yön ajaksi. Tuolloin vesi lämpenee putkistossa ja veden maku voi muuttua. Veden juoksutus ennen käyttöä niin kauan, että sen lämpötila laskee, auttaa ongelmaan.

  • Lämmintä vettä ei tule. Mitä teen?

    Asuessasi kerros- tai rivitalossa ota yhteys kiinteistön huoltomieheen. Todennäköisesti talon lämpöjakokeskuksessa on häiriö. Omakotitalossa asuessasi tarkasta lämminvesivaraajan tai kaukolämmönvaihtimen toiminta ja ota tarvittaessa yhteys alan huoltoliikkeeseen. Mikkelin Vesilaitos toimittaa kylmän veden ja käyttöveden lämmitys tapahtuu kiinteistökohtaisesti.

  • Käyttövesi on vihreää, mistä se johtuu ja mitä tehdä?

    Käyttövedessä vihreä väri johtuu pääosin siitä, että kaukolämmön vettä on sekoittunut kiinteistön lämmönvesisiirtimen kautta lämpimään käyttöveteen. Kyseessä on silloin lämmönsiirtimen rikkoutuminen, eli vuoto. Ilmoitus tulee tehdä Eselle ja kiinteistöä hoitavalle taloyhtiölle, tai kiinteistön omistajalle.

    Etelä-Savon Energian lausunto:

    Vihreä aine on elintarvikeväriä, eikä Etelä-Savon Energia suosittele sitä juotavaksi, koska tämä vesi on hapetonta vettä ja kiertää suljetussa järjestelmässä.

  • Kuinka teen työtilauksen vesimittarin poistamiseksi?

    Vesimittarin poistamisen tilaat kätevästi verkkolomakkeella tai soittamalla
    numeroon: 040 129 4279.

    vesimittarin poiston tilaus

  • Kuinka paljon fluoridia on vesijohtovedessä?

    Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (1352/2015) mukaan vesijohtovedessä saa olla fluoridia korkeintaan 1,5 mg/l. Mikkelissä veden fluoridipitoisuus on noin 0,10 - 0,50 mg/l.

Lisätietoa veteen liittyvistä kysymyksistä löydät myös Mikkelin kaupungin Rakentaminen-sivuilta.

Henkilökohtaista palvelua Mikkelin Vesilaitokselta saat puhelimitse tai sähköpostitse. Puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet löytyvät Yhteystiedot -sivulta. Voit lähettää kysymyksiä ja antaa palautetta myös sähköisellä palautelomakkeella.